Nederlandse steden en regio’s investeren fors in het organiseren en ‘binnenhalen’ van tal van grote en kleine evenementen. Het zijn piekmomenten van grote aandacht die samenkomen op één moment, op één plaats, maar die tevens ingebed zijn in een achterliggend doel dat voorbij het ene moment op die ene plaats gaat. Evenementen zijn interventies voor bestuurders die naast de preek, wortel en stok andere manieren zoeken voor de realisatie van strategische doelen. Tegelijkertijd is het succes van evenementen alles behalve vanzelfsprekend. Een evenement dat niet aanslaat bij het publiek of geen onderdeel is van een bredere dynamiek, is eerder een kostenpost dan een katalysator die tal van ontwikkelingen teweeg brengt. Het essay reflecteert vanuit een bestuurskundige invalshoek op de betekenis van evenementen en adresseert de dilemma’s rond het benutten van evenementen als interventies in dynamiek, in plaats van als eenmalige hoogtepunten in de tijd.
Strategische reflecties over de bestuurlijke betekenis van evenementen
Publicatiejaar
2015
Auteur(s)
Ilsa de Jong,
Esmé Cartens,
Mark van Twist,
Martijn van der Steen,
Jorren Scherpenisse,
Jorgen Schram
Thema's
Strategie en toekomst