Hoe kunnen sociale wetenschappen het auditvak verrijken? Die vraag staat centraal in dit essay. We verkennen hiertoe de toepassingsmogelijkheden van zes methodologische benaderingen in auditwerk: (1) onbevangen onderzoeken, (2) waarderend onderzoeken, (3) perspectivistisch onderzoeken, (4) systemisch onderzoeken, (5) (inter-)actief onderzoeken en (6) reflexief onderzoeken. Deze methodologische benaderingen ontsluiten ieder voor zich een veelvoud aan mogelijke onderzoeksmethoden. De verkenning kreeg vorm door een pilot uitgevoerd bij de Auditdienst Rijk (DR), waarin we in concrete onderzoeksprojecten van auditors meekijken en mee-onderzoeken hoe inzichten uit de sociale wetenschappen de auditpraktijk kunnen verrijken.
Het essay behandelt de toepassingsmogelijkheden van deze benaderingen voor de auditpraktijk en biedt werkvormen om daarmee aan de slag te gaan. Voor het werken met deze sociaalwetenschappelijke benaderingen in auditwerk biedt het essay daarnaast een keuzehulp met drie principes:
-
De vraag is niet of je een methodologische benadering toepast, maar hoe goed en diepgaand
-
Het draait niet om welke benadering je kiest, maar welke combinaties je maakt
-
Je bent niet gebonden aan één combinatie, maar je kunt per onderzoeksfase andere combinaties maken