Het Nederlandse onderwijssysteem staat bekend om de grote autonomie van onderwijsinstellingen en heeft te maken met een aantal typische sturingsproblemen. Omdat verantwoordelijkheden gedecentraliseerd belegd zijn, is de overheid in grote mate afhankelijk van de inzet van anderen om doelstellingen te bereiken. Dit brengt dilemma’s met zich mee. Ten behoeve van een internationale bijeenkomst op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, georganiseerd in samenwerking met de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development, te Parijs), schreven wij hierover in dit paper. Het paper biedt reflecties op dilemma’s van centrale sturing in het Nederlandse gedecentraliseerde onderwijssysteem en plaatst deze in internationaal vergelijkend perspectief. De bevindingen zijn in het Strategic Education Governance Learning Seminar dat plaatsvond bij het ministerie van OCW uitvoerig besproken met onderwijsexperts uit binnen- en buitenland.
Hoe burgers betrokken (kunnen) zijn bij controle en verantwoording
Publicatiejaar
2018
Auteur(s)
Andrea Frankowski,
Martijn van der Steen,
Daphne Bressers,
Martin Schulz
Thema's
Politiek en bestuur