Een gemakkelijke waarheid

Waarom we niet leren van onderzoekscommissies
Publicatiejaar
2007
Auteur(s)
Hans de Bruijn
Thema's
Toezicht en naleving

Waarom we niet leren van onderzoekscommissies. Het doel van onderzoekscommissies is steeds tweeledig: analyseren wat mis ging en lessen formuleren opdat het voortaan beter gaat. Leert de overheid van de analyses en rapporten van dergelijke onderzoekscommissies? En dragen onderzoekscommissies zelf wellicht bij aan dit beperkte leervermogen?

Gerelateerde publicaties

Leren van Covid-19

De Covid-19-crisis is nog in volle gang, maar de eerste reflecties op de bestrijding-tot-nu-toe worden al gepubliceerd – door journalisten, wetenschappers, beroepsverenigingen. Achter die oordeelsvorming gaan vaak impliciete opvattingen schuil over hoe Covid-19 bestreden behoort te worden. In dit essay gaan we in op de vraag hoe de bestrijding van Covid-19 te evalueren.

Thema's
Politiek en bestuur