Leren van Covid-19

NSOB | publicatie Leren van Covid-19
Publicatiejaar
2020
Auteur(s)
Hans de Bruijn
Martijn van der Steen
Thema's
Politiek en bestuur

De Covid-19-crisis is nog in volle gang, maar de eerste reflecties op de bestrijding-tot-nu-toe worden al gepubliceerd – door journalisten, wetenschappers, beroepsverenigingen. Die reflecties leiden meestal ook tot een oordeel: de overheid heeft het goed gedaan, of juist niet goed gedaan. Achter die oordeelsvorming gaan vaak impliciete opvattingen schuil over hoe Covid-19 bestreden behoort te worden. Maar wat is eigenlijk goed crisismanagement, wat is een goede bestrijding van Covid-19? Volgens ons dreigt het risico dat het antwoord op deze vraag vaak (1) te simpel is en (2) niet expliciet wordt gemaakt. Als dat zo is, heeft dat ten minste twee gevolgen: van te simpele oordelen kun je niet leren en ze zijn bovendien niet fair. In dit essay gaan we in op de vraag hoe de bestrijding van Covid-19 te evalueren.

Gerelateerde publicaties

Een gemakkelijke waarheid

Waarom we niet leren van onderzoekscommissies

Waarom we niet leren van onderzoekscommissies. Het doel van onderzoekscommissies is steeds tweeledig: analyseren wat mis ging en lessen formuleren opdat het voortaan beter gaat. Leert de overheid van de analyses en rapporten van dergelijke onderzoekscommissies? En dragen onderzoekscommissies zelf wellicht bij aan dit beperkte leervermogen?

Thema's
Toezicht en naleving