In dit rapport bestuderen we partnerships: samenwerkingsverbanden die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is aangegaan met zorginstellingen en andere partijen uit het zorgveld. Concreet analyseren we vier beleidsprogramma’s van de afgelopen vijftien jaar: Sneller beter, In voor zorg!, Experiment regelarme instellingen en Waardigheid en trots. We analyseren de manier waarop invulling is gegeven aan de samenwerkingen. Er is sprake van een bijzondere aanpak: het ministerie werkt inhoudelijk en in directe relaties samen met zorginstellingen die best practices ontwikkelen om de zorg te verbeteren. Het ministerie faciliteert daarbij de nodige hulp en ondersteuning in natura. Coaches, buddies en experts van grote Nederlandse bedrijven zijn met zorginstellingen aan de slag gegaan om onder andere de kwaliteit van zorg te verbeteren, de patiëntveiligheid te vergroten en de administratieve lastendruk terug te dringen.
Participeren in partnerships
Gerelateerde publicaties
De publieke waarde(n) van Open Data
In dit essay reiken we handvatten aan voor een open data strategie. Deze is wat ons betreft langs de weg van experimenteren en corrigeren, omdat de dynamiek die plaatsvindt vaak niet te voorspellen is en zich gaandeweg ontwikkelt.
Vernieuwing onder ogen
Opnieuw leren kijken naar de verandering van de rijksdienst
De afgelopen 50 jaar is de rijksdienst flink veranderd, maar hoe zien we die verandering? De tentoonstelling helpt ons om anders te kijken. Naar toen, maar ook nu. In dit essay willen we opnieuw leren kijken naar verandering van de rijksdienst.
Regie voeren?
Beweging brengen als partner én principaal
Dit essay gaat over partnerships in de zorg: samenwerkingsverbanden tussen het ministerie van VWS, zorgaanbieders en andere partijen uit het zorgveld.
Opgavegericht evalueren:
beleidsevaluatie voor systeemverandering
Regelmatig komen er beleidsvraagstukken voorbij die vanwege hun structuur, kenmerken of context niet goed passen bij de 'gouden standaard' van evaluatieonderzoek. Dit essay is een pleidooi voor opgavegericht evalueren, waarin de aanpak van de maatschappelijke opgave centraal staat, met rekenschap van de complexiteit en bijkomende onzekerheden van de beleidspraktijk.
Dilemmas of central governance and distributed autonomy in education
Hoe burgers betrokken (kunnen) zijn bij controle en verantwoording
Het paper biedt reflecties op dilemma’s van centrale sturing in het Nederlandse gedecentraliseerde onderwijssysteem en plaatst deze in internationaal vergelijkend perspectief.