Worstelen met laaggeletterdheid met Hanneke Propitius en Marlies Honingh

Afbeelding podcast

Durft u wel eens de bus of het ziekenhuis niet in, omdat u bang bent de borden en de aanmeldpaal niet te kunnen lezen? Waarschijnlijk niet; maar het is wel de realiteit van 2,5 miljoen volwassenen in Nederland die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Meer en meer zijn we ons bewust van laaggeletterdheid. Ook komen er verschillende initiatieven die rekening houden met deze groep volwassenen. Denk aan het Journaal in Makkelijke Taal van de NOS en het versimpelen van brieven aan burgers door verschillende uitvoeringsorganisaties. Maar lossen we het probleem daarmee op? Of zijn we pleisters aan het plakken op een zere wond? In deze speciale aflevering, een samenwerking met de VB podcast van de Vereniging voor Bestuurskunde, duiken we in de wereld van mensen die dagelijks worstelen met taal, rekenen en met digitale vaardigheden. Onze host Christiaan van der Kaaij bespreekt met Hanneke Propitius van Stichting Lezen en Schrijven en Marlies Honingh van de Radboud Universiteit Nijmegen en de NSOB hoe co-productie kan helpen bij het vormgeven van effectief beleid rond laaggeletterdheid. Hoe betrekken we juist deze doelgroep bij onze talige – en taaie – beleidsprocessen?

Podcast Uit de School #26

Worstelen met laaggeletterdheid met Hanneke Propitius en Marlies Honingh