Het leeratelier Strategisch Hoger Onderwijs beleid wordt verzorgd door de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) in samenwerking met het Ministerie van OCW.
Prof.mr.dr. Ernst ten Heuvelhof
In het Leeratelier Strategisch Hoger Onderwijsbeleid delen docenten en deelnemers in interactie met elkaar verschillende perspectieven, ambities, uitdagingen en dilemma’s over en van het Hoger Onderwijs. Onder begeleiding van topdocenten uit wetenschap en praktijk, wordt de betekenis van actuele maatschappelijke trends verkend. Er zal concreet worden ingegaan op dilemma’s en consequenties van relevante ontwikkelingen voor strategisch handelen binnen bestuur, beleid en vormgeving van het Hoger Onderwijs. Daarbij daagt het deelnemers uit om relevante inzichten te verbinden aan de eigen werkpraktijk en te reflecteren op het Hoger Onderwijs van nu, én de toekomst.
Het Leeratelier bestaat uit acht bijeenkomsten waarin drie trends centraal staan: 1. Veranderende arbeidsmarkt, flexibilisering en lifelong learning; 2. Internationalisering van de studentenpopulatie en het curriculum; 3. Digitalisering en opkomst van online onderwijs (waaronder MOOC’s).
De leergang is bedoeld voor (strategisch) beleidsadviseurs, leidinggevenden en beslissers van kennisinstellingen in het Hoger Onderwijs (hogescholen en universiteiten), van ministeries (Ministerie van OCW, maar daarnaast ook SZW en EZ), onderwijsgerelateerde instellingen (Vereniging Hogescholen, VSNU) of andere onderwijsorganen (zoals de Onderwijsraad en NWO).
We zijn voornemens de elfde uitvoering van het Leeratelier Strategisch HO Beleid (SHO.011) in november 2024 te laten starten.