Waarom verspreidt het ene idee zich razendsnel, terwijl het andere nauwelijks tractie krijgt? Hoe krijgen duurzame initiatieven meer zichtbaarheid en navolging? Het begint bij het fenomeen aanstekelijkheid — een begrip dat in het denken over maatschappelijke verandering en opschaling steeds belangrijker wordt. Aanstekelijkheid gaat over de manieren waarop initiatieven, ideeën en innovaties zich kunnen verspreiden binnen en tussen domeinen zoals beleid, onderwijs, zorg en technologie. Klassieke communicatiestrategieën bieden soms uitkomst, maar vaak is er méér nodig.
Samen met de auteurs van het essay ‘Hoe aanstekelijk kan je het maken’ Mark van Twist, Jessie Samwel, Eva Kloet en Martin Schulz duik je in het hoe en waarom van verspreiding. Je werkt met verrassende metaforen (denk: zwermen, virussen, modetrends), bekijkt je eigen casus met nieuwe ogen, en leert wat het vraagt om verandering te laten groeien zonder regie – maar mét impact.
Wat levert het op?
- Nieuwe taal om vernieuwing kracht bij te zetten
- Een praktische en creatieve invulling van het gesprek over effectieve verspreiding
- Een frisse kijk op jouw eigen verandervraagstuk
Meer weten? Download hieronder de flyer of neem contact op met Eva Kloet, via kloet@nsob.nl.