UWV heeft in de herfst van 2024 een Verbeteraanpak opgesteld voor de fouten die in zijn WIA-dienstverlening zijn opgetreden (Kamerbrief 2024-0000919392). UWV voert vaker hersteloperaties uit. UWV is erop gericht zelf mogelijke fouten in dienstverlening op te sporen en deze vervolgens te herstellen. Dat zegt iets over het soort organisatie dat UWV is op twee manieren: het is een publiekgerichte dienstverlener die met de beste bedoelingen zich inspant voor zijn cliënten. Maar ook is het een organisatie die zulke complexe wet- en regelgeving moet uitvoeren, dat fouten vrijwel inherent onderdeel zijn geworden van het werk. In dat extreem foutgevoelige proces is het de taak van UWV om deze snel op te sporen en te herstellen. Daar is het hier misgegaan: er is te veel fout gegaan, te weinig en te laat opgespoord, en (dus) niet tijdig hersteld.
In deze expert review nemen auteurs Martijn van der Steen en Georgina Kuipers deze onuitvoerbaarheid als vertrekpunt voor hun beoordeling van de Verbeteraanpak. Zij analyseren de Verbeteraanpak aan de hand van zes principes van vertrouwenwekkend schadebeleid zoals eerder uiteengezet door Kuipers (2021): erkenning, participatie, begrijpelijkheid, openbaarheid, onafhankelijkheid en voortvarendheid. Op basis van deze principes stellen zij vragen en doen zij diverse aanbevelingen. Zij trekken afsluitend een aantal overkoepelende conclusies en benoemen aandachtspunten vanuit drie perspectieven die relevant zijn voor dit hersteltraject, gezien de doelen en uitgangspunten van UWV.
Download hier de expert review.