dr.
J.M.
Martin
Schulz
co-decaan/adjunct-directeur denktank
070 3024910
Martin Schulz

Martin Schulz (1980) is als co-decaan van de NSOB verantwoordelijk voor het Promotieprogramma. Daarnaast is hij als adjunct-directeur van de NSOB Denktank verantwoordelijk voor verschillende onderzoekstrajecten. Schulz promoveerde in 2010 aan de Universiteit van Tilburg op het proefschrift ‘De commissie: over de politiek-bestuurlijke logica van een publiek geheim’. Zijn onderzoeken richten zich op vraagstukken die zich afspelen in de gevoeligheid van het snijvlak van politiek en bestuur. Schulz is regelmatig secretaris van onderzoeks- en adviescommissies.

Eerder was hij onder andere Academic Director van de Master of Public and Non-profit Management van Tias, Opleidingsdirecteur van de Wethoudersopleiding van de Universiteit van Tilburg en senior-consultant bij Berenschot. Hij doceerde vakken in de Bestuurskunde opleidingen van de Universiteit van Nijmegen en de Universiteit van Tilburg en de Sociologie opleiding van de Universiteit van Utrecht.

Publicatie portfolio

Van bureaucraat en grenswerker

Over de rol van de secretaris bij de professionalisering van het interne toezicht van hogescholen
De secretaris heeft vaak een zichtbaar onzichtbare rol. Hij doet belangrijk werk, maar laat zich er niet op voorstaan. Hij is dienstbaar. In ‘Van bureaucraat tot grenswerker’ verkennen de auteurs de vraag hoe een raad van toezicht van een hogeschool voldoende onafhankelijke secretarisondersteuning voor zichzelf organiseert en op welke wijze de ondersteuning van de secretaris van belang is voor de
Thema's
Toezicht en naleving

Verdeel(de) verantwoordelijkheid

Een reflectie op samenwerking bij de aanpak van droogte in de Achterhoek
Dit essay verkent de problematiek van droogte in de Achterhoek. De afgelopen eeuw zijn er miljarden geïnvesteerd in de strijd tegen het water, door de aanhoudende droogte staan we nu echter voor een nieuwe uitdaging: een tekort aan water.
Thema's
Sturen in netwerken

Van optellen naar vermenigvuldigen

Reflecties bij het sturingsparadigma voor cultuureducatie
De overheid draagt bij aan de ontwikkeling van cultuureducatie op scholen vanuit onder andere het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). In dit essay analyseren de auteurs de betekenis en sturende werking van het programma. Zij bepleiten dat impulsen vanuit het programma in de vorm van subsidies meer en langduriger effecten te weeg kunnen brengen als ze multipliers te weeg brengen. Over de
Thema's
Strategie en toekomst
Sturen in netwerken

De kunst van het akkoord

Strategische stappen voor het sturen met akkoorden
Akkoorden, pacten, deals en convenanten: in het openbaar bestuur wordt er in toenemende mate mee gewerkt.
Thema's
Strategie en toekomst

Samenwerking sturen

Duiding van dynamiek bij de MIRT-verkenning Varik-Heesselt
In dit essay verkennen de auteurs het samenwerkingsproces rondom de MIRT-verkenning Varik-Heesselt. Pogingen van partners om tot elkaar te komen en er samen uit te komen, blijken – achteraf gezien – onvoldoende krachtig te zijn geweest om de neerwaartse tendens te keren. De auteurs schetsen in dit essay handelingsopties voor samenwerkingspartners die helpen om dit soort neerwaartse dynamieken af
Thema's
Sturen in netwerken