
Wiljan Hendrikx is als onderzoeker en opleidingsmanager verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. In december 2019 is hij gepromoveerd aan Tilburg University op het proefschrift ‘When Policy meets Practice: Professional Identity in a context of Public Management Reform’. In zijn onderzoek richt hij zich op het werk en de professionele identiteit van publieke professionals als ‘street-level implementers’ van beleidsmaatregelen en -hervormingen.
Eerder was hij onder andere co-Academic Director van de Master of Public and Non-profit Management en de Master Management of Education aan TIAS School for Business & Society, en postdoctoraal onderzoeker binnen het EU Horizon2020 gefinancierde onderzoeksproject COGOV naar strategische vernieuwing van publieke organisaties in Europa.
Publicaties
-
Hendrikx, W., Kuiper, M., & van Gestel, N. (2022). Engaging professionals in the strategic renewal of public services: A literature review and research agenda. Public Policy and Administration, 0(0), 1–24.
-
Hendrikx, W. (2021). Managerialism and Its Consequences for Professional Identity: A Comparative Analysis of GPs and Secondary School Teachers. Administration and Society, 53(8), 1178–1202.
-
Hendrikx, W. (2020). What we should do vs what we do: teachers’ professional identity in a context of managerial reform. Educational Studies, 46(5), 607–623.
-
Hendrikx, W. (2019). When Policy meets Practice: Professional Identity in a context of Public Management Reform [PhD thesis]. Tilburg: Tilburg University.
-
Van Gestel, N. M., Kuiper, M., & Hendrikx, W. (2019). Changed Roles and Strategies of Professionals in the (co)Production of Public Services. Administrative Sciences, 9, 1–15.
-
Hendrikx, W. (2019). What we should do vs what we do: teachers’ professional identity in a context of managerial reform. Educational Studies, 1-17.
-
Hendrikx, W. (2018). Priced not praised: professional identity of GPs within market-oriented healthcare reform. Journal of Professions and Organization, 5(1), 12–27.
-
Hendrikx, W., & Van Gestel, N. (2017). The emergence of hybrid professional roles: GPs and secondary school teachers in a context of public sector reform. Public Management Review, 19(8), 1105–1123.
-
Van Hulst, M., Van den Brink, G., Hendrikx, W., Maalsté, N., & Mali, B. (2016). Krachten op Straat: waar politiemensen uit putten en mee worstelen in hun alledaagse werk. Tijdschrift voor Veiligheid, 15/2/3:33-45. BoomCriminologie
-
Van den Brink, G.J.M., Hendrikx, P.M.A., Van Hulst, M.J., Maalsté, N., & Mali, B. (2016). Een onderzoek naar de morele weerbaarheid van Nederlandse politiefunctionarissen. Onderzoeksreeks Politieacademie. Den Haag: Boom Uitgevers.