prof.dr.
M.J.W.
Mark
van
Twist
decaan/bestuurder
Mark van Twist

Prof.dr. M. (Mark) J.W. van Twist is decaan en bestuurder van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Hij is daarnaast hoogleraar Bestuurskunde, in het bijzonder bestuurs- en beleidsadvisering in publiek-private context, aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van de post-master opleiding internal auditing & advisory aan de Erasmus School of Accounting & Assurance en lid in buitengewone dienst van het College van de Algemene Rekenkamer. Nevenfuncties zijn op dit moment onder meer voorzitter van de raad van toezicht van topklinisch ziekenhuis Rijnstate in Arnhem, voorzitter van de raad van commissarissen van de regionale ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden (ROM-D) en kerndocent strategic management aan de Hertie School of Governance in Berlijn. Voorheen was hij verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen als bijzonder hoogleraar publiek-private samenwerking en werkte hij onder meer bij Berenschot als directeur Procesmanagement en aan de Technische Universiteit Delft als zakelijk directeur van een interfacultair onderzoeksinstituut van de infrastructuurgebonden sectoren.

Publicatie portfolio

Verdeel(de) verantwoordelijkheid

Een reflectie op samenwerking bij de aanpak van droogte in de Achterhoek
Dit essay verkent de problematiek van droogte in de Achterhoek. De afgelopen eeuw zijn er miljarden geïnvesteerd in de strijd tegen het water, door de aanhoudende droogte staan we nu echter voor een nieuwe uitdaging: een tekort aan water.
Thema's
Sturen in netwerken

Het asbeststelsel. Gevangen door belangen?

Sinds 1993 kent Nederland een asbestverbod. Gezien de ernstige gezondheidsrisico’s die inademing van asbestvezels met zich brengt, is vanaf dat moment het verwerken, bewerken en vervoeren van asbest verboden. In de gebouwde omgeving is nog wel veel asbest aanwezig. Daarom is er een stelsel ontwikkeld om de inschatting van risico’s van asbesttoepassingen en de verwijdering ervan effectief en veilig
Thema's
Toezicht en naleving

Van optellen naar vermenigvuldigen

Reflecties bij het sturingsparadigma voor cultuureducatie
De overheid draagt bij aan de ontwikkeling van cultuureducatie op scholen vanuit onder andere het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). In dit essay analyseren de auteurs de betekenis en sturende werking van het programma. Zij bepleiten dat impulsen vanuit het programma in de vorm van subsidies meer en langduriger effecten te weeg kunnen brengen als ze multipliers te weeg brengen. Over de
Thema's
Strategie en toekomst
Sturen in netwerken

Onderzoek alles, behoud het goede

Herwaardering van het verenigingsmodel
Steeds meer scholen die vanouds een vereniging waren stappen over op het stichtingsmodel. Is dit wel een goed idee? In dit essay wordt door de auteurs een pleidooi gehouden de vereniging te bewaren, herwaarderen en herijken, en wordt betoogd dat de vereniging van grote waarde is voor de kwaliteit van de maatschappelijke democratie.
Thema's
Politiek en bestuur

De kunst van het akkoord

Strategische stappen voor het sturen met akkoorden
Akkoorden, pacten, deals en convenanten: in het openbaar bestuur wordt er in toenemende mate mee gewerkt.
Thema's
Strategie en toekomst