nlen

De gemeente Rotterdam heeft grote ambities met het onderwijs. Dat komt tot uitdrukking in het ambitieuze streven dé onderwijsstad van Nederland te zijn. Volgens de tekst van het beleidsprogramma Leren Loont! betekent dit dat Rotterdam dé stad is “waar je onderwijs wilt krijgen en geven”. Aan het bereiken van die ambitie dragen de gemeente en het onderwijsveld bij met hun gezamenlijke onderwijsbeleidsprogramma: Leren Loont!. Het beleidsprogramma nadert het einde van de huidige beleidsperiode. Dat roept vragen op over wat er dan in de volgende fase zal moeten gebeuren. Het vraagt om het ontwerpen van een volgende fase die logisch aansluit op de vorige.

De overgang van de ene naar de andere fase, van het ene beleidsprogramma naar het andere, wordt vaak geduid als een tussenfase. Dat is niet echt een fase in formele zin, maar eerder een informele tussentoestand die programmamanagers door moeten om in die andere, volgende, wel echt ter zake doende fase te komen, waarin een gepresenteerd programma en document weer houvast geeft. De tussenfase bestaat vaak ook niet echt. Het is meer een woord om te voorzien in een ongemak dat de volgende fase nog niet echt is aangebroken. Er is evenwel een andere opvatting mogelijk, die wat “in de tussentijd” gebeurt een hele andere betekenis geeft. Leidend idee in die opvatting is dat fasen slechts tijdelijke toestanden van beweging zijn. Dat de beweging centraal staat en het programma slechts een verstoffelijking is van een momentopname in de doorgaande beweging. Niet de toestand in de fase, het document en het nieuwe programma staan centraal, maar juist de beweging die zich tussen en binnen fasen laat zien.

In dit essay willen laten zien dat het bij een onderwijsprogramma als Leren Loont! niet alleen gaat over een nieuwe fase die wordt ingezet, in de zin van een toestand die wordt opgevolgd door een volgende toestand, maar dat het ook gaat over bewegingsovergangen: van de ene dynamiek die zich doorzet in een andere. En die bewegingsovergangen laten zich niet vangen en zeker niet in een bestuursperiode vastleggen. Ons gaat het er niet zozeer om wat die volgende fase inhoudt, maar meer hoe het programma in die volgende fase komt.

Details

TitelTussen fasen. Het organiseren van de faseovergang bij het onderwijsprogramma Leren Loont!
publicatiejaar2018
themaBeleid en strategie
auteurs

Martin Schulz
Petra Ophoff
Myrte Ferwerda
Mark van Twist

 

gerelateerde publicaties

2018 – Gepast Geregeld

Essay van de NSOB over de uitdagingen van publieke financiering in netwerken, vanuit het perspectief van tijd en ritmiek.... lees meer

2018 – Een pact voor de kust

Het kustbeleid is in Nederland al sinds jaar en dag onderwerp van discussie. Steeds is daarbij het uitgangspunt om een goede balans te bewaken tussen die verschillende waarden van de... lees meer
download
deel

denktank contact

Voor meer informatie of aanvraag voor een onderzoek kunt u contact opnemen met info@nsob.nl

De grootstedelijke problematiek, de vorming van metropoolregio’s vormen de komende jaren een fascinerende uitdaging!

Prof. dr. Jouke de Vries | decaan Metropool (vanaf najaar 2018)

De gemeente Rotterdam heeft grote ambities met het onderwijs. Dat komt tot uitdrukking in het ambitieuze streven dé onderwijsstad van Nederland te zijn. Volgens de tekst van het beleidsprogramma Leren Loont! betekent dit dat Rotterdam dé stad is “waar je onderwijs wilt krijgen en geven”. Aan het bereiken van die ambitie dragen de gemeente en het onderwijsveld bij met hun gezamenlijke onderwijsbeleidsprogramma: Leren Loont!. Het beleidsprogramma nadert het einde van de huidige beleidsperiode. Dat roept vragen op over wat er dan in de volgende fase zal moeten gebeuren. Het vraagt om het ontwerpen van een volgende fase die logisch aansluit op de vorige.

De overgang van de ene naar de andere fase, van het ene beleidsprogramma naar het andere, wordt vaak geduid als een tussenfase. Dat is niet echt een fase in formele zin, maar eerder een informele tussentoestand die programmamanagers door moeten om in die andere, volgende, wel echt ter zake doende fase te komen, waarin een gepresenteerd programma en document weer houvast geeft. De tussenfase bestaat vaak ook niet echt. Het is meer een woord om te voorzien in een ongemak dat de volgende fase nog niet echt is aangebroken. Er is evenwel een andere opvatting mogelijk, die wat “in de tussentijd” gebeurt een hele andere betekenis geeft. Leidend idee in die opvatting is dat fasen slechts tijdelijke toestanden van beweging zijn. Dat de beweging centraal staat en het programma slechts een verstoffelijking is van een momentopname in de doorgaande beweging. Niet de toestand in de fase, het document en het nieuwe programma staan centraal, maar juist de beweging die zich tussen en binnen fasen laat zien.

In dit essay willen laten zien dat het bij een onderwijsprogramma als Leren Loont! niet alleen gaat over een nieuwe fase die wordt ingezet, in de zin van een toestand die wordt opgevolgd door een volgende toestand, maar dat het ook gaat over bewegingsovergangen: van de ene dynamiek die zich doorzet in een andere. En die bewegingsovergangen laten zich niet vangen en zeker niet in een bestuursperiode vastleggen. Ons gaat het er niet zozeer om wat die volgende fase inhoudt, maar meer hoe het programma in die volgende fase komt.

Details

TitelTussen fasen. Het organiseren van de faseovergang bij het onderwijsprogramma Leren Loont!
publicatiejaar2018
themaBeleid en strategie
auteurs

Martin Schulz
Petra Ophoff
Myrte Ferwerda
Mark van Twist

 

gerelateerde publicaties

2018 – Gepast Geregeld

Essay van de NSOB over de uitdagingen van publieke financiering in netwerken, vanuit het perspectief van tijd en ritmiek.... lees meer

2018 – Een pact voor de kust

Het kustbeleid is in Nederland al sinds jaar en dag onderwerp van discussie. Steeds is daarbij het uitgangspunt om een goede balans te bewaken tussen die verschillende waarden van de... lees meer
download
deel

denktank contact

Voor meer informatie of aanvraag voor een onderzoek kunt u contact opnemen met info@nsob.nl

De kruisbestuiving tussen theorie en praktijk en tussen beleid en uitvoering, het hoogwaardige curriculum en de inzet van topwetenschappers en –practitioners maken de IML tot een opleiding die geen enkele leidinggevende in de Rijksdienst mag missen.

Prof.dr. Paul Frissen | Bestuursvoorzitter en Decaan Interdepartementale Management Leergang (IML)