nlen

De gemeente Rotterdam heeft grote ambities met het onderwijs. Dat komt tot uitdrukking in het ambitieuze streven dé onderwijsstad van Nederland te zijn. Volgens de tekst van het beleidsprogramma Leren Loont! betekent dit dat Rotterdam dé stad is “waar je onderwijs wilt krijgen en geven”. Aan het bereiken van die ambitie dragen de gemeente en het onderwijsveld bij met hun gezamenlijke onderwijsbeleidsprogramma: Leren Loont!. Het beleidsprogramma nadert het einde van de huidige beleidsperiode. Dat roept vragen op over wat er dan in de volgende fase zal moeten gebeuren. Het vraagt om het ontwerpen van een volgende fase die logisch aansluit op de vorige.

De overgang van de ene naar de andere fase, van het ene beleidsprogramma naar het andere, wordt vaak geduid als een tussenfase. Dat is niet echt een fase in formele zin, maar eerder een informele tussentoestand die programmamanagers door moeten om in die andere, volgende, wel echt ter zake doende fase te komen, waarin een gepresenteerd programma en document weer houvast geeft. De tussenfase bestaat vaak ook niet echt. Het is meer een woord om te voorzien in een ongemak dat de volgende fase nog niet echt is aangebroken. Er is evenwel een andere opvatting mogelijk, die wat “in de tussentijd” gebeurt een hele andere betekenis geeft. Leidend idee in die opvatting is dat fasen slechts tijdelijke toestanden van beweging zijn. Dat de beweging centraal staat en het programma slechts een verstoffelijking is van een momentopname in de doorgaande beweging. Niet de toestand in de fase, het document en het nieuwe programma staan centraal, maar juist de beweging die zich tussen en binnen fasen laat zien.

In dit essay willen laten zien dat het bij een onderwijsprogramma als Leren Loont! niet alleen gaat over een nieuwe fase die wordt ingezet, in de zin van een toestand die wordt opgevolgd door een volgende toestand, maar dat het ook gaat over bewegingsovergangen: van de ene dynamiek die zich doorzet in een andere. En die bewegingsovergangen laten zich niet vangen en zeker niet in een bestuursperiode vastleggen. Ons gaat het er niet zozeer om wat die volgende fase inhoudt, maar meer hoe het programma in die volgende fase komt.

Details

TitelTussen fasen. Het organiseren van de faseovergang bij het onderwijsprogramma Leren Loont!
publicatiejaar2018
themaBeleid en strategie
auteurs

Martin Schulz
Petra Ophoff
Myrte Ferwerda
Mark van Twist

 

gerelateerde publicaties

2018 – Participeren in partnerships

In dit rapport bestuderen we partnerships: samenwerkingsverbanden die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is aangegaan met zorginstellingen en andere partijen uit het zorgveld. Concreet analyseren we de manier... lees meer

2018 – Regie voeren?

Essay van de NSOB over partnerships in de zorg: samenwerkingsverbanden tussen het ministerie van VWS, zorgaanbieders en andere partijen uit het zorgveld.... lees meer
download
deel

denktank contact

Voor meer informatie of aanvraag voor een onderzoek kunt u contact opnemen met info@nsob.nl

Metropool heeft mijn blik op onderdelen van het werk totaal veranderd. Opeens begrijp je veel beter waarom sommige processen lopen zoals ze gaan. Ik heb hierdoor kaders gekregen om vraagstukken op een andere manier aan te pakken. Metropool biedt daarbij een hele veilige, en tegelijkertijd een hele eerlijke omgeving om je eigen professionaliteit te ontleden. Dit maakt je enorm bewust van wie je bent, welke gedrag dat bij anderen oproept en hoe je daar rekening mee kan houden. Ik word niet gedwongen te veranderen in “de ideale ambtenaar”, maar ik krijg inzichten die het mij mogelijk maken om effectiever te werk te gaan en beter tot mijn recht te komen

ir. Erik Jan Kleingeld | Gemeente Rotterdam, Stadsontwikkeling, Bouw- en Woningtoezicht | deelnemer Metropool

De gemeente Rotterdam heeft grote ambities met het onderwijs. Dat komt tot uitdrukking in het ambitieuze streven dé onderwijsstad van Nederland te zijn. Volgens de tekst van het beleidsprogramma Leren Loont! betekent dit dat Rotterdam dé stad is “waar je onderwijs wilt krijgen en geven”. Aan het bereiken van die ambitie dragen de gemeente en het onderwijsveld bij met hun gezamenlijke onderwijsbeleidsprogramma: Leren Loont!. Het beleidsprogramma nadert het einde van de huidige beleidsperiode. Dat roept vragen op over wat er dan in de volgende fase zal moeten gebeuren. Het vraagt om het ontwerpen van een volgende fase die logisch aansluit op de vorige.

De overgang van de ene naar de andere fase, van het ene beleidsprogramma naar het andere, wordt vaak geduid als een tussenfase. Dat is niet echt een fase in formele zin, maar eerder een informele tussentoestand die programmamanagers door moeten om in die andere, volgende, wel echt ter zake doende fase te komen, waarin een gepresenteerd programma en document weer houvast geeft. De tussenfase bestaat vaak ook niet echt. Het is meer een woord om te voorzien in een ongemak dat de volgende fase nog niet echt is aangebroken. Er is evenwel een andere opvatting mogelijk, die wat “in de tussentijd” gebeurt een hele andere betekenis geeft. Leidend idee in die opvatting is dat fasen slechts tijdelijke toestanden van beweging zijn. Dat de beweging centraal staat en het programma slechts een verstoffelijking is van een momentopname in de doorgaande beweging. Niet de toestand in de fase, het document en het nieuwe programma staan centraal, maar juist de beweging die zich tussen en binnen fasen laat zien.

In dit essay willen laten zien dat het bij een onderwijsprogramma als Leren Loont! niet alleen gaat over een nieuwe fase die wordt ingezet, in de zin van een toestand die wordt opgevolgd door een volgende toestand, maar dat het ook gaat over bewegingsovergangen: van de ene dynamiek die zich doorzet in een andere. En die bewegingsovergangen laten zich niet vangen en zeker niet in een bestuursperiode vastleggen. Ons gaat het er niet zozeer om wat die volgende fase inhoudt, maar meer hoe het programma in die volgende fase komt.

Details

TitelTussen fasen. Het organiseren van de faseovergang bij het onderwijsprogramma Leren Loont!
publicatiejaar2018
themaBeleid en strategie
auteurs

Martin Schulz
Petra Ophoff
Myrte Ferwerda
Mark van Twist

 

gerelateerde publicaties

2018 – Participeren in partnerships

In dit rapport bestuderen we partnerships: samenwerkingsverbanden die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is aangegaan met zorginstellingen en andere partijen uit het zorgveld. Concreet analyseren we de manier... lees meer

2018 – Regie voeren?

Essay van de NSOB over partnerships in de zorg: samenwerkingsverbanden tussen het ministerie van VWS, zorgaanbieders en andere partijen uit het zorgveld.... lees meer
download
deel

denktank contact

Voor meer informatie of aanvraag voor een onderzoek kunt u contact opnemen met info@nsob.nl

De verhouding tussen overheid, markt en samenleving heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en blijft veranderen. We leven in een netwerksamenleving die vraagt om meer samenwerking en om ruimte geven.

Prof.dr. Martijn van der Steen | Adjunct-directeur & Directeur Denktank