Interdepartementale Management Leergang (IML)

Op initiatief van de departementen en in opdracht van de minister van Binnenlandse Zaken hebben de Nederlandse School voor Openbaar bestuur en Berenschot in 1996 de Interdepartementale Management Leergang (IML) ontwikkeld.

Voor wie
Managers in de schalen 14 en 15 van de departementen, incl. uitvoeringsorganisaties
Schaal
14 en 15
Duur
15 maanden
Studiebelasting
640 uur
Startdatum
Deelnamekosten
€ 20.995,--, BTW vrij (inclusief opleidingsgeld, literatuur- en verblijfskosten)
Decaan

Prof.dr. P. (Paul) Frissen, NSOB

R. (Roeland) Stolk MSc, Berenschot

 

Opleidingsmanager

Annemarie van der Wilt MSc

070 - 3024927

wilt@nsob.nl

 

Aanmelding voor IML.043, de editie die in januari 2025 start, is inmiddels niet meer mogelijk. Aanmelding is dus voor IML.044, de editie die in oktober 2025 start.

De IML voorziet in de behoefte aan verdieping en reflectie voor hogere ambtenaren binnen de rijksdienst.

In de IML staat de vraag centraal hoe je als manager inhoud met proces kunt verbinden in een beleidscontext. De rol van inhoudelijk adviseur, die van procesontwerper en organisator spelen afwisselend een rol. De vraag ‘hoe verkrijg ik invloed en hoe hou ik invloed’ zal op de achtergrond steeds meespelen, evenals de contexteigenschappen van ‘chaos en ambiguïteit’ die adaptief leiderschap noodzakelijk maken. Ook de vaardigheden van ‘doelformulering, besluitvorming en uitvoering’ zijn frequente referentiepunten.

LET OP: Aanmelding voor de IML verloopt in sommige gevallen via het eigen departement. De MD- of opleidingsfunctionarissen schrijven dan de deelnemers die eerst binnen het eigen departement zijn geselecteerd, in bij de NSOB. Bij twijfel of dit ook voor jouw departement geldt: neem contact op met de projectmanager van de IML.

Ontvang de brochure "Interdepartementale Management Leergang (IML)" direct in uw inbox
De algemene voorwaarden van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur zijn hier te downloaden.
De IML was voor mij een verrijking. Het heeft mijn ideeën over ambtelijk vakmanschap verscherpt. Vooral omdat de theorie en praktijkopdrachten dynamische discussies ontketenden over uiteenlopende dilemma’s uit onze eigen praktijk. De intervisie vond ik inspirerend en uitdagend. En het onderzoek dat ik met mijn leergroep deed naar problemen rond de toeslagen bracht mij inzichten die nog lang van grote waarde blijven.
Ellen Schut, MT-lid DEIA, JenV