Dit essay gaat over de dynamiek van experimenteren en opschalen, in de context van maatschappelijke vraagstukken. Experimenteren en opschalen kan op vele manieren gebeuren en er gaat een palet van te maken keuzes achter schuil. Dit essay is geschreven voor 'ontwerpers van arrangementen': publieke functionarissen die voor een maatschappelijk vraagstuk waar ze bij betrokken zijn zoeken naar strategieën, arrangementen en handelingsopties om te zoeken naar nieuwe oplossingen. Het essay geeft inzicht in de keuzes die voorliggen als het gaat om experimenteren en opschalen en hoe experimenteren en opschalen zich tot elkaar verhouden. Er worden concepten, opties en zoekrichtingen beschreven die ontwerpers kunnen helpen om deze keuzes te maken en om strategisch te ontwerpen.
Bij het essay zijn ook werkbladen ontwikkeld, als instrument om gericht te zoeken en betekenis te geven aan de te maken keuzes en te volgen strategie. Er worden vragen aangereikt om tot het ontwerpen voor arrangementen voor experimenteren en opschalen te komen.
Naast de werkbladen hebben we ook kennisclips opgenomen om de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek uiteen te zetten. Verschillende auteurs belichten elk een ander aspect van het onderzoek. In de teaser worden de centrale thema's van het essay kort besproken aan de hand van zeven vragen over Experimenteren en Opschalen. Voor het essay in vogelvlucht kunt u bij Martijn van der Steen terecht, en Martin Schulz legt uit hoe het essay en de werkbladen te gebruiken zijn. Bent u bezig met het vormgeven van een experiment? Kijk dan de kennisclips over experimenteren van Jorren Scherpenisse en Petra Ophoff. In de kennisclip van Hans Vermaak gaat het over opschalen, en Martin Schulz en Marije Huiting nemen u mee in de verschillende perspectieven op het 'tussen' tussen experimenteren en opschalen.
Experimenteren en Opschalen in zeven vragen
Experimenteren en Opschalen in vogelvlucht - Martijn van der Steen
Hoe het essay en de werkbladen over Experimenteren en Opschalen te gebruiken - Martin Schulz
Experimenteren - Jorren Scherpenisse en Petra Ophoff
Opschalen - Hans Vermaak
Tussen experimenteren en opschalen - Martin Schulz en Marije Huiting