De praktijk laat zien dat samenwerkingsprocessen gericht op het komen tot innovatieve oplossingen voor complexe problemen veelal weerbarstig verlopen – ondanks goede intenties. Dan helpt het samenwerkende partijen om voorbij de waan van de dag vooraf, gedurende en/of achteraf stil te staan bij wat dergelijke processen van co-creatie nu eigenlijk betekenen. Dit doen we bijvoorbeeld door via een ‘learning history’ methodiek met alle partners gezamenlijk te leren van, en te reflecteren op, het gedeelde verhaal van de samenwerking. Zo identificeren we samen met betrokkenen sleutelmomenten die we vervolgens uitdiepen door deze te duiden en betekenis te geven aan de hand van door ons aangereikte wetenschappelijke inzichten, onder andere over co-creatie en samenwerken in netwerken.
Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, heeft de NSOB samen met alle betrokken partners op deze wijze de totstandkoming van de Werkagenda mbo en het Stagepact gereconstrueerd. De rapportage Samenwerken in een brede coalitie; Acht lessen over de totstandkoming van de Werkagenda mbo en het Stagepact presenteert de resultaten van deze ‘learning history’ in de vorm van acht lessen die ook voor processen van co-creatie met andere betrokkenen elders ontzettend relevant zijn. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met de subtiele dynamiek dat partners die misschien wel ongelijk zijn qua invloed, doorzettingsmacht, en verantwoordelijkheid ineens wel gelijkwaardig aan tafel zitten?