Overslaan en naar de inhoud gaan

Secundair menu

  • Mijn NSOB
  • English

Main navigation

  • Home
  • Opleidingen
    • Opleidingsaanbod
    • Maatwerkprogramma
    • Docenten
  • Denktank
    • Publicaties
    • Onderzoeksprofiel
    • Opdrachtgevers
  • Over NSOB
    • Bestuur & Raad van Toezicht
    • Medewerkers
    • Actualiteiten
  • Contact
  • Zoek
Home

Overzicht van publicaties

Kennis in meervoud

Kennis voor de opgavegerichte aanpak van maatschappelijke problemen

In dit essay verkennen we welk soort kennis past bij een opgavegerichte manier van werken aan maatschappelijke vraagstukken en welk type kennisontwikkeling en -deling daarvoor nodig zijn.

Tussen staat en menselijke maat

Handhaving in de sociale zekerheid

We onderzochten op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wat voor burgers, handhavers en andere betrokkenen (bij het UWV, de SVB en bij gemeenten) dilemma’s zijn bij handhaving in de sociale zekerheid. We constateren dat er diverse kwesties spelen, zowel op beleidsniveau als in de uitvoeringspraktijk.

Omgaan met verlies in transities

Voorbij een focus op koplopers

Dit essay gaat voorbij aan een focus op koplopers alleen, die met name een grote rol spelen in de opbouw naar 'het nieuwe'. Door juist aandacht te besteden aan afbouw, komt verlies waarmee transities evengoed gepaard gaan in beeld. We reflecteren op de vraag wat het voor de overheid betekent om passend om te gaan met verlies en de weerstand die daar soms bij komt kijken.

Thema's
Strategie en toekomst

Kwaliteitsafspraken in het MBO

In 2014 heeft het ministerie van OCW kwaliteitsafspraken gemaakt met onderwijsinstellingen om het middelbaar beroepsonderwijs een kwaliteitsimpuls te geven, en in 2019 is een nieuwe generatie van start gegaan. In deze directe één-op-één afspraken schuilt een ambitie om instellingen ruimte te geven om eigen kwaliteitsplannen te ontwikkelen. Als gevolg zijn er nieuwe verhoudingen ontstaan.

Thema's
Sturen in netwerken

Eigenaarschap in het passend onderwijs

In dit essay reflecteren we op de vraag hoe eigenaarschap in het passend onderwijs versterkt kan worden, door het passend onderwijs te bezien vanuit het perspectief van een ‘common’: een collectieve voorziening die voor iedereen (binnen de doelgroep) toegankelijk is, maar waarbij tegelijkertijd sprake is van rivaliserend gebruik. Door passend onderwijs te zien als een gezamenlijke, te delen

Paginering

  • Current page1
  • Page2
  • Page3
  • Next page Volgende pagina

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Thema's

  • Sturen in netwerken (4)
  • Politiek en bestuur (3)
  • Strategie en toekomst (3)
  • Toezicht en naleving (1)

Publicatiejaar

  • 2021 (3)
  • 2020 (2)
  • 2019 (2)
  • 2018 (5)
  • 2017 (1)
  • 2015 (1)

Auteur

  • Martijn van der Steen (13)
  • Mark van Twist (5)
  • Bram van Vulpen (4)
  • Martin Schulz (4)
  • Nancy Chin-A-Fat (3)
  • Paul Frissen (3)
  • Frank Norbruis (2)
  • Marije Huiting (2)
  • Tjebbe Römer (2)
  • Albert Faber (1)
  • Albert Meijer (1)
  • Daphne Bressers (1)
  • Geert Teisman (1)
  • Henk den Uijl (1)
  • Laura Schröer (1)
  • Wiljan Hendrikx (1)
  • (-) Andrea Frankowski (14)
Home

Lange Voorhout 17

2514 EB Den Haag

 

070-302 49 10
info@nsob.nl

Footer menu

  • Opleidingen
  • Denktank
  • Over NSOB
  • Mijn NSOB

Algemene leveringsvoorwaarden

Privacy statement

Cookies

Disclaimer